Brand positionering placerer virksomheden tydeligt i markedet og målgruppens bevidsthed, gennem et skarpt fokus på det unikke i virksomheden.

Dette blogindlæg indeholder følgende emner:

  • Brand positionering med ZAG
  • 17 trin til brand positionering

Brand positionering med ZAG

Gennem brand positioneringen placerer du din virksomhed tydeligt i markedet og målgruppens bevidsthed. Brand positionering handler om at adskille sig overfor konkurrenterne, kommunikere dette tydeligt overfor kunderne og sikre et ensartet fokus igennem hele virksomheden.

Zag brand positionering er et værktøj fra bogen “ZAG” af den førende brandingekspert Marty Neumeier. Formålet med Zag er at finde frem til dit nichemarked, hvor du er den eneste ene i kundens bevidsthed og adskiller dig ved at “zagge” når alle konkurrenterne “zigger”.

Fire ingredienser i brand positionering

Brand positionering er kombinationen af differentiering og fokus, understøttet af en trend og omgivet af kommunikation, hvilket er de fire basale ingredienser i en stærk positionering.

17 trin til brand positionering

ZAG indeholder 17 trin til opbygning af virksomhedens brand, gennem en række spørgsmål.

1. Baggrund

Hvem er du? Hvor har du troværdighed, hvor har du erfaring, og hvor har du passion? Virksomhedens, og din personlige baggrund er udgangspunkt, der sikrer at brand’et er i den rigtige branche.

2. Formål

Hvad gør du? Hvad er dit formål, i 12 ord eller mindre? Virksomhedens formål, udover at tjene penge, skåret ind til benet, så det kan huskes af dig selv, medarbejderne og kunderne.

3. Vision

Hvad er dit mål? Hvordan ser din fremtid ud, beskrevet så man kan forestille sig det? Virksomhedens mål indenfor 5, 10 og 20 år – beskrevet i et konkret billede, der næsten kan føles.

4. Trends

Hvilke bølger følger du? Hvilke trends understøtter dit brands fokus og differentiering i markedet? Virksomhedens underliggende trends, der gør det lettere at komme fremad.

5. Marked

Hvem er dine konkurrenter? Hvor mange konkurrenter er der i dit nichemarked, og kan du være det førende brand? Virksomhedens placering som enten nummer 1 eller 2 i det nuværende nichemarked – og alternativt finde et nyt nichemarked, hvor den kan være førende.

6. Den Eneste Ene

Hvad gør dig til den eneste? Hvilket element i din brand positionering, gør dig til den eneste ene for kunden? Virksomhedens ene element, der både er anderledes og attraktivt for kunden.

7. Tilføj eller fjern

Hvad skal du ændre? Hvilke produkter, services og funktioner skal du tilføje/fjerne for at forbedre dit fokus og “eneste ene” position? Virksomhedens nuværende og planlagte produkter/services, beskåret hensynsløst for at opnå større fokus.

8. Venner

Hvem elsker dig? Hvem er i dit brands økosystem, og hvordan sikrer du at alle har fordel af samarbejdet? Virksomhedens leverandører og partnere, der kommer før og efter i “fødekæden”.

9. Fjender

Hvad er dit fjendebillede? Hvem er skurken, og hvordan kan du fortælle kunden, hvad du bestemt ikke er? Virksomhedens fjende i markedet eller tiden vi lever i, som er en modsætning til hvad du står for.

10. Navn

Hvad kalder de dig? Hvad er dit virksomhedsnavn, og arbejder det for dig, eller imod dig? Virksomhedens navn, der er unikt, kort, passende og muligt at udtale samt stave til.

11. Trueline & Tagline

Hvordan forklarer du dig? Hvad er det der gør dit brand tiltrækkende? Virksomhedens forklaring af, hvad den gør anderledes (trueline) omsat til et slogan (tagline), der kan bruges i markedsføringen.

12. Spred budskabet

Hvad er dit budskab? Hvordan kan du kommunikere dit brands navn, trueline og tagline på en anderledes måde? Virksomhedens marketing, der skærer gennem støjen i markedets marketinglandskab.

13. Kontakt

Hvordan når du kunden? Hvor har du kundekontakt, og på hvilke marketingkanaler er konkurrencen størst? Virksomhedens nuværende marketingkanaler, hvor det er muligt og umuligt at konkurrere med konkurrenterne om opmærksomheden fra kunden.

14. Oplevelse

Hvad oplever kunden? Hvad er kundens købsrejse, og hvor skal du fokusere dine marketingressourcer for størst effekt? Virksomhedens valg af marketingkanaler, hvor du får mest ud af dit marketingbudget i forhold til tid og penge.

15. Loyalitet

Hvordan kan du få fans? Hvordan kan du opnå ambassadører, og hvilke værktøjer kan du give dem? Virksomhedens tiltag for at sikre loyalitet og hjælpe eksisterende kunder med at inkludere nye kunder.

16. Udvid succesen

Hvordan vokser dit brand? Hvordan kan du udvide dit brand, uden at miste dit fokus? Virksomhedens muligheder for at tilbyde nye produkter/services indenfor sit fokus.

17. Undgå smitte

Hvordan beskytter du dit brand? Hvordan undgår du smitte, forvirring, modsigelse og kompleksitet? Virksomhedens kamp for at sikre fokus hele vejen igennem produkter, funktioner, marketing, kanaler og budskab.

3 ting du kan gøre i dag

  • Gennemgå de 17 trin for at få et overblik over dit brands helbred
  • Brug spørgsmålene til at udvikle dit brand i fremtiden
  • Læs bogen “ZAG”, den er super skarp og kort