Branding fokus sikrer at kunderne husker virksomheden for det du ønsker, gennem fokus i produkter, funktioner, marketing, budskab og kanaler.

Dette blogindlæg indeholder følgende emner:

Hvad er branding fokus?

Vi lever i en verden, hvor dine kunder konstant bombarderes af reklame og konkurrerende budskaber. Din største konkurrent er derfor ikke andre virksomheder, men støjen omkring målgruppen du forsøger at ramme med din branding. Udfordringen er at dit brand lever i kundens bevidsthed, og at det derfor er op til kunden, hvad de tænker omkring din virksomhed.

Når målgruppen hører dit virksomhedsnavn, ser logoet eller er i kontakt med virksomheden på en anden måde, sidder de tilbage med en, og kun en følelse, af dit brand. Da virksomheden kun kan efterlade en følelse, kræver det fokus igennem virksomhedens branding, for at det lige netop er den ønskede følelse, der hænger ved.

Branding fokus er de valg og fravalg virksomheden tager, for at påvirke brand’et i målgruppens bevidsthed.

Hvorfor er branding fokus vigtigt?

Hvad er Volvo’s brand i et ord? Sikkerhed. Volvo’s fokus på sikkerhed nåede et foreløbigt højdepunkt i 2013, hvor virksomheden annoncerede en vision om at ingen måtte dø i en Volvo fra 2020 og frem. Dette fokus har blandt andet resulteret i at alle bilmodeller maksimalt kan køre 180 km/t.

Volvo’s branding fokus gør det nemt for målgruppen at vælge Volvo fremfor andre bilmærker. Det er tydeligt igennem hele virksomhedens branding, selvom der også er plads til de andre kerneværdier kvalitet og miljø. Det er sjældent at virksomheders brand kan opsummeres i et enkelt ord, men det er en klar fordel, hvis brandets fokus kan begrænses til 3-5 ord eller en enkelt sætning.

5 typer fokus

Branding fokus sker først og fremmest ved at sige “nej”. Jo mere virksomhedens brand kan undlade at fortælle, jo skarpere bliver fortællingen, der står tilbage. Fokus sker på fem niveauer; produkter, funktioner, marketing, budskab og kanaler.

Fokus i produktet

Første fokus er i produktet ved at undgå for mange produkter og services i virksomhedens portefølje. Jo flere valg kunderne præsenteres for, jo sværere har de ved at vælge, da risikoen for at vælge forkert bliver større. Virksomheden kan ikke være alt for alle, og jo større fokus virksomheden har, jo større er sandsynligheden for at ramme den ønskede målgruppe.

Fokus i funktioner

Andet fokus er i funktionerne ved at undgå for mange funktioner i hvert produkt/service. Produkter og services skal ikke løse alle kundens problemer, men blot de få og vigtigste, for at være mest brugbare. Der er altså stor forskel på “need to have” og “nice to have” funktioner, som blot tilføjes fordi man kan.

Fokus i marketing

Tredje fokus er i virksomhedens marketing ved at undgå at omtale for mange funktioner. Virksomhedens marketing skal skære igennem støjen fra konkurrenternes marketing, hvilket kræver skarp kommunikation. Virksomheden har kun målgruppens opmærksomhed i få sekunder, og skal derfor fokusere på ligenetop de funktioner, der er mest relevante.

Fokus i budskab

Fjerde fokus er i budskabet ved at undgå at fremhæve for mange egenskaber, fordele og udbytter. Virksomhedens budskab bør kun indeholde få egenskaber, fordele og udbytter for kunden. I mange tilfælde bør fokus udelukkende være på udbytterne i opmærksomhedsfasen i den indledende kommunikation, hvorefter kunden kan læse mere om fordele og egenskaber.

Fokus i kanaler

Femte fokus er i kanaler ved at undgå at sprede budskabet på for mange forskellige kanaler. Virksomheden kan ofte føle sig presset til at være tilstede på samtlige kanaler, hvor kunden er. Men i mange tilfælde er det en fordel at være 100% tilstede på enkelte kanaler, fremfor at være halvhjertet investeret i mange kanaler – særligt når ressourcerne er begrænsede.

3 ting du kan gøre i dag

  • Gennemfør et fokustjek i virksomhedens produkter, funktioner, marketing, budskab og kanaler
  • Vær ubarmhjertig i kampen for øget fokus, men anerkend når følelserne kommer i klemme
  • Tænk over, hvad virksomhedens ene ord