Brandingmodel værktøjet udvikler din virksomheds branding, så du adskiller dig fra konkurrenterne og bliver set og husket af kunderne.
Branding af virksomheden med en brandingmodel
Det får du med branding:
- Forklar virksomheden i en skarp fortælling på få sætninger
- Placér virksomhedens brand overfor kunderne og adskilt fra konkurrenterne
- Præsentér virksomhedens DNA udadtil på en professionel måde
Formålet med branding er at gøre det muligt for målgruppen at identificere din virksomhed i markedet, og adskille den fra konkurrenterne. Et “brand” er opfattelsen af en virksomhed, organisation eller person, som man står tilbage med efter interaktionen er afsluttet, hvor “branding” er den aktive handling at skabe dit brand.
Formålet med en brandingmodel, er arbejde med abstrakte begreber indenfor branding, ved at bruge et konkret værktøj. Brandingmodellen er et framework, hvor du opbygger din virksomheds branding, og inviterer til feedback og sparring gennem det visuelle overblik modellen giver.
Brandingmodellen er inspireret af Business Model Canvas af Alexander Osterwalder, men er tilpasset med et fokus på branding. Brandingmodellens store styrke er at den både giver overblik i virksomheden, zoomer ud på påvirkningen fra markedet og zoomer ind på kundens oplevelse.
Brandingmodellens 3 moduler
Brandingmodellen er opdelt i tre moduler; Historie, der udvikler virksomhedens fortælling, Position, der giver klarhed i virksomhedens brand, og Identitet, der matcher virksomhedens DNA.

Historie |
---|
Udvikl virksomhedens fortælling |
Få en super skarp elevatortale |
Fortæl det, der gør virksomheden unik |
Omsæt abstrakte tanker til konkrete ord |
Beskriv virksomheden i få sætninger |
Forklar virksomheden |

Position |
---|
Klarhed i virksomhedens brand |
Adskil virksomheden fra konkurrenterne |
Find virksomhedens nichemarked |
Bliv skarp i virksomhedens fokus |
Omsæt værdier til personlighed |
Placér virksomheden |

Identitet |
---|
Match virksomhedens DNA |
Find det perfekte virksomhedsnavn |
Få et unikt og professionelt logo |
Vis virksomhedens personlighed |
Skab en rød tråd i din visuelle stil |
Præsentér virksomheden |
Samspil på workshop
Arbejdet med brandingmodellerne foregår gennem en workshop, hvor vi kombinerer din viden om virksomheden, kunderne og branchen med min viden om branding. Gennem dette samspil opnår vi nye indsigter, der i sidste ende fører til det bedste resultatet for alle parter.
Workshoppen har en varighed af 2-8 timer, og afholdes enten hos din virksomhed eller på Vesterbro i København. Workshoppen kan indeholde et eller flere moduler fra brandingmodellen, eller kombineres med moduler fra forretningsmodellen og marketingmodellen.
Opbygning af modulerne
Historie

Identitet zoomer ud på markedet, og udvikler virksomhedens fortælling gennem tre områder:
- Hvem og hvad? Virksomhedens baggrund, branche og formål
- Hvordan og hvorimod? Virksomhedens metode, adskillelse og fjender
- Hvor og hvornår? Virksomhedens marked, målgruppe og venner
Position

Historie giver overblik i virksomheden, og klarhed i virksomhedens fortælling gennem ni byggesten:
- Differentiering: Virksomhedens adskillelse gennem produkter, service og personale
- Metode: Virksomhedens speciale, process for udførsel og levering af løsning
- Karakter: Virksomhedens essens, filosofi og kultur
- Værdier: Virksomhedens DNA gennem sine vigtigste værdier
- Positionering: Hvad virksomheden gør, hvordan og for hvem
- Flow: Kundens oplevelse før, under og efter købet
- Fokus: Fokus igennem kategorier, produkter og funktioner
- Marked: Virksomhedens placering i markedet blandt konkurrenterne
- Personlighed: Virksomhedens arketype og personlighed
Identitet

Identitet zoomer ind på kunden, og matcher virksomhedens DNA gennem seks matchende elementer:
- Navnet (1), der identificerer virksomheden i markedet (2), og adskiller den fra andre
- Logoet (3), der er ansigtet udadtil (4), og giver et godt førstehåndsindtryk samt genkendelse
- Den visuelle identitet (5), der kommunikerer virksomhedens fremtoning (6)