Content Distribution er nøglen til at få dit værdifulde og relevante indhold ud til målgruppen – via de mest effektive kanaler.

Dette blogindlæg indeholder følgende emner:

Hvad er Content Distribution?

Content Distribution er den vigtigste del af din Content Marketing, da distributionen er nøglen til at få dit relevante og værdifulde indhold ud til målgruppen. Hvor din Content Marketing strategi og kalender lever før dit indhold skabes, er Content Distribution alt hvad der sker efter indholdet er klar til at møde verdenen.

Content Distribution er altså processen for at publicere, dele og promovere dit indhold. I praksis involverer denne distribution ofte sociale medier, da du kan gøre meget mere end blot at dele dit blogindlæg på virksomhedens hjemmeside.

Når du har brugt tid og energi på at skabe dit indhold, bør du samtidig overveje om indholdet kan tilpasses og genbruges på andre medier. Kan dit blogindlæg forvandles til et podcastafsnit, video eller infografik? eller kan du samle flere blogindlæg om samme emne i en e-bog eller et webinar?

Distribution med PESO modellen

PESO modellen er et godt værktøj til at finde kanaler, hvor du kan distribuere dit indhold. Modellen opdeler dine kanaler i Egne, Delte, Omtalte og Betalte samt enkelte overlap imellem de fire cirkler.

PESO modellen

I forhold til eksemplet omkring et blogindlæg kommer alle cirkler i spil:

  • Egne kanaler: din hjemmeside, blog og nyhedsbrev
  • Delte kanaler: deling på sociale medier med hashtags og søgemaskineoptimering
  • Omtalte kanaler: deling med private profiler og “tagging” af relevante personer
  • Betalte kanaler: Influencers, Google Ads og Social Media Ads/Boost

Hvilke kanaler skal du vælge?

Som altid med marketing er der uendelige muligheder, men begrænset tid. Tricket er derfor at finde de kanaler der giver størst effekt og fokusere din Content Distribution på disse. Smart Insights har skabt modellen “Content Distribution Matrix” med målet om at finde de bedste metoder for netop din virksomhed.

På X-aksen (vandret) vurderes den enkelte kanal ud fra hvor høj volume af kundeemner/salg, som du kan tilskrive kanalen. På Y-aksen (lodret) vurderes, hvor meget afkast du får tilbage på din investerede tid og penge.

Din succes på hver kanal afhænger selvfølgelig af kvaliteten af dit arbejde, din branche og eksterne faktorer. Nedenstående skal derfor ses som inspiration, til at udfylde din egen matrix ud fra dine egne historiske data.

Content Distribution Matrix

Eksempler på kanaler i hvert af de fire felter:

  • Lav volume/lavt afkast: LinkedIn Ads, Google Ads, Facebook Ads/Retargeting
  • Lav volume/højt afkast: Søgemaskineoptimering, Google Ads Remarketing, Instagram, LinkedIn organisk
  • Høj volume/lavt afkast: PR, Influencers
  • Høj volume/højt afkast: Google Ads longtail, Facebook organisk, SEO longtail, Blogs

3 ting du kan gøre i dag

  • Gennemgå, hvor og hvordan du distribuerer dit Content Marketing indhold i dag
  • Find inspiration til nye kanaler med PESO modellen
  • Vurder hver kanal ud fra volume og afkast med Content Distribution Matrix