Din Content Marketing kalender giver overblik over din Content Marketing – ved hjælp af en redaktionel kalender, årshjul og udgivelsesplan.

Dette blogindlæg indeholder følgende emner:

Hvad skal du med en Content Marketing kalender?

Content Marketing kræver en kontinuerlig indsats for at være succesfuld, og du kan ikke blot skabe og dele dit relevante indhold på vilkårlige tidspunkter, når du har tid og lyst. Samtidig sætter en Content Marketing strategi dig også under pres for konstant at brainstorme indholdsidéer, planlægge arbejdet og holde styr på hele processen – alt dette hjælper en Content Marketing kalender dig med.

Fordele ved en Content Marketing kalender:

  • Overblik over alle indlæg i din Content Marketing strategi
  • Et samlet sted til din brainstorming af nyt indhold
  • Uvurderligt værktøj til at sørge for at du laver regelmæssigt indhold
  • Sørger for at du udnytter trends og begivenheder
  • Sikrer godt samarbejde omkring Content Marketing i dit team
  • Udgangspunktet for planlægning af din marketing på sociale medier

Den redaktionelle kalender

Indenfor Content Marketing bruges udtrykket “Editorial Calendar” omkring Content Marketing kalenderen, hvilket leder tankerne hen på aviserne, hvor redaktøren styrer alle artiklerne. Din kalender har samme opgaver som redaktøren på en avis, der udover at sikre at journalisterne holder deres deadlines, holder avisen indenfor den fastlagte linje for indholdet.

Inspiration med årshjul og kalender

Kalenderen kan opbygges på mange måder, hvor både årshjulet og den klassiske kalender er populær til at give dig et overblik. Ved at kigge på hele året, kan du ligeledes tilpasse din marketing til sæsonen, f.eks. med et kickoff-tema i januar, hvor der generelt er mod på nytænkning i samfundet. Samtidig skal du også tage højde for brancherelaterede events og din virksomheds egne lav- og højsæsoner.

Udgivelsesplanen

Ved hjælp af årshjulet eller kalenderen har vi nu et overblik over hele marketingplanen. Men hvordan sikrer du, at du også får udført alle aktiviterne? Svaret er en udgivelsesplan, der tydeligt viser status på hver aktivitet, og hjælper dig med at nå dine deadlines.

Udgivelsesplanen er et workflow, der viser arbejdsgangen for din Content Marketing, og hjælper dig og dit team med at holde overblikket over hver enkelt bid af den samlede Content Marketing strategi. Udgivelsesplanen tager samtidig højde for dine menneskelige ressourcer, så du sikrer at dig og dine kollegaer får planlagt den nødvendige tid til at udføre opgaverne.

Udgivelsesplanen kan indeholde følgende, for hver aktivitet:

  • Dato
  • Type
  • Titel
  • Ansvarlig
  • Kanal
  • Billeder/grafik
  • Korrektur-deadline
  • Udgivelses-deadline
  • Opfølgningsdag
  • Status med forskellige farver
  • Noter som keywords, hashtags eller andre kanalspecifikke elementer

3 ting du kan gøre i dag