Med en Content Marketing strategi får du en tydelig retning, og sikrer at du producerer succesfuldt indhold – både for dig og din målgruppe.

Dette blogindlæg indeholder følgende trin:

  1. Formålet med din Content Marketing strategi
  2. Målsætning for din strategi
  3. Kend din målgruppe
  4. Vurdér din nuværende situation
  5. Vælg de rigtige kanaler
  6. Vælg det rigtige format
  7. Vær ærlig omkring dine ressourcer
  8. Lav en redaktionel kalender
  9. Promovér dit indhold
  10. Mål dine resultater

Content Marketing strategi i 10 trin

Nedenfor finder du 10 trin til at udarbejde en Content Marketing strategi for din virksomhed. Content Marketing strategien hænger naturligvis sammen med din forretningsmodel og marketingstrategi, og benytter ligeledes en række andre marketing modeller undervejs igennem trinene.

1. Formålet med din Content Marketing strategi

Første trin er, som så mange gange før indenfor marketing, at definere formålet med din Content Marketing. Ved at nedskrive en kort beskrivelse af formålet, kan du lettere holde fokus på målet, og prioritere, hvad der er vigtigt.

Formålet bør indeholde din målgruppe, hvad målgruppens fordele er, typen af indhold og hvilke emner dit indhold omhandler – som er samlet i nedenstående skabelon:

Formålet med [virksomhed] Content Marketing strategi er at hjælpe [målgruppe] med at [fordele] ved hjælp af [indholdstype] omkring [emner].

Gnist Marketings formål med bloggen du læser er følgende:

Formålet med Gnist Marketings Content Marketing strategi er at hjælpe SMV’ere med at kickstarte deres marketing ved hjælp af blogindlæg omkring forretningsmodel, marketing og webdesign.

2. Målsætning for din strategi

Content Marketing hjælper din målgruppe, men skal selvfølgelig også føre til at din virksomhed opnår sine egne mål. Målsætningen for din strategi bør derfor indeholde nogle konkrette mål:

  • Blive mere synlig overfor målgruppen på sociale medier
  • Opbygge autoritet og ekspertise indenfor et emne
  • Rangere højere på Google indenfor relevante søgeord
  • Få mere trafik til hjemmesiden, der kan føre til “varme” kundeemner
  • Reducere omkostningerne til marketing
  • I sidste ende øge omsætningen

Ligemeget om du vælger den ene eller andet målsætning, eller alle målsætninger, er det essentielt at du opsætter relevant mål og måling. Det nytter ikke at være abstrakt i din målsætning, som i målene ovenfor – du skal være konkret så det er tydligt hvornår dine mål er noget. Det kunne f.eks. være 50% mere trafik på hjemmesiden via blogindlæg eller 5 nye kundeemner per måned, som har hørt din podcast.

3. Kend din målgruppe

For at opnå succes med din Content Marketing strategi, skal indholdet du producerer være interessant for din målgruppe. Først og fremmest kræver det at du definerer din målgruppe, men her når du sjældent langt med en klassisk persona, der kun omhandler demografiske oplysninger som køn, alder og andre hårde facts. I stedet bør du fokusere på den situation målgruppen står i, som definerende for deres fællestræk.

Value Proposition Canvas er et godt værktøj til at sætte kunden i centrum. Ved hjælp af værktøjet får du et indblik i, hvad kunden prøver at opnå og hvilke udfordringer de møder undervejs. I kombination med dit kendskab til din branche, og ofte stillede spørgsmål fra eksisterende kunder, giver det forhåbentlig en masse gode idéer til hjælpsomt indhold du kan skabe til målgruppen.

4. Vurdér din nuværende situation

Langt de fleste virksomheder er allerede til stede på sociale medier, og mange har også allerede indhold indenfor Content Marketing – det kan f.eks. være blogindlæg, podcasts eller videoer. Det er ofte bedst at bygge videre på dit eksisterende fundament, fremfor at starte fra bunden.

Inden du for alvor går i gang, er det en god idé at få et overblik over alt dette indhold, for at vurdere om det skal slettes, opdateres eller genbruges. Ved at gennemgå dit nuværende indhold, konkurrenternes indhold og dine nye indholdsidéer, kan du hurtigt finde hullerne.

5. Vælg de rigtige kanaler

Valget af kanaler for din Content Marketing strategi afhænger først og fremmest af hvilken type indhold du vil skabe samt din målgruppes præferencer. Når du har defineret din målgruppe, bør du med det samme få en idé om du bedst når dem via LinkedIn eller Youtube.

Samtidig påvirker typen af indhold selvfølgelig også dit valg af kanaler:

  • Facebook: største kanal men samtidig stor konkurrence
  • Google: søgemaskineoptimering giver stor langsigtet effekt, men kræver tålmodighed
  • Instagram: stærk kanal for visuelt indhold målrettet millennials (født 1981-1996)
  • LinkedIn: seriøst netværk målrettet virksomheder og B2B-relationer
  • Pinterest: kanal målrettet kvinder indenfor mode, mad, livsstil og rejser
  • Snapchat: godt til autentisk indhold rettet mod den yngre målgruppe
  • Youtube: videoer af høj kvalitet, kan give stor succes men kræver meget arbejde

6. Vælg det rigtige format

I forlængelse af ovenstående stiller hver enkel kanal sine egne krav til dit indhold. F.eks. har Twitter sin berømte begrænsning af antal tegn, mens indhold på LinkedIn ikke må være for sælgende. Udover selve indholdsformatet giver det god mening at undersøge den enkelte kanals algoritme, så dine blogindlæg er søgemaskineoptimerede overfor Google, eller du poster til Instagram på det rigtige tidspunkt og det optimale antal gange ugentligt.

7. Vær ærlig omkring dine ressourcer

Nu er det tid til at du skal være fuldstændig ærlig. Det nytter ikke noget at udarbejde en urealistisk Content Marketing strategi, som du og virksomheden ikke kan overholde på lang sigt. Derfor bør du stille dig selv en række spørgsmål:

  • Passer din personlighed til de valgte kanaler?
  • Hvem skal producere indholdet og hvornår?
  • Hvilke menneskelige, fysiske og digitale ressoucer kræver det?
  • Hvor meget tid kræver det at engagere med målgruppen omkring dit indhold?
  • Har du tid og tålmodighed til at få succes

8. Lav en redaktionel kalender

Hverdagen kommer ofte i vejen for planlægningen, produktionen og distributionen af dit indhold. Med en redaktionel kalender, kendt fra den journalistiske verden, får du et overblik over, hvornår du hvert enkelt indhold har deadline, og hvem der er ansvarlig for hvilke trin.

Den redaktionelle kalender kan have mange former, hvor et regneark, fysisk kalender eller årshjul er tre populære løsninger. Med en redaktionel kalender sikrer du at du producerer indhold regelmæssigt, og at der er fyldt om med kommende indhold de næste uger og måneder.

9. Promovér dit indhold

Det er sjældent nok at dele dit nyskabte indhold på dine egne kanaler – din Content Marketing strategi skal derfor også indeholde nogle tanker omkring, hvordan du udbreder kendskabet til dit indhold. I den forbindelse kan PESO modellen give god inspiration til både egne, betalte, delte og omtalte kanaler. Promovering af dit indhold kan f.eks. ske gennem din hjemmeside (egen kanal), Google Ads (betalt kanal), LinkedIn (delt kanal) eller samarbejder/fællesskaber (omtalt kanal).

10. Mål dine resultater

Sidste trin er opsætningen af målingen af dine resultater, f.eks. gennem Google Analytics på din hjemmeside, Buzzsumo til præstation på sociale medier eller Ubersuggest til at måle rangering på Google. Dette trin hænger naturligvis sammen med trin 2 omkring din målsætning. For at opnå succes kræver det både at opsætte mål, der er målbare, men også opsætningen af selve målingen.

Gennem disse 10 trin har du dermed udarbejdet en realistisk Content Marketing strategi, hvor der er en tydelig vej fremad og nogle rammer til at opnå succes med din Content Marketing.