Experience Economy om økonomier, der guider forandring, iscenesætter oplevelser, leverer service, udvikler produkter eller udvinder råvarer.

Dette blogindlæg indeholder følgende emner:

  • Hvad er Experience Economy?
  • Progression af økonomiværdi
  • Positionering, personalisering og prissætning

Hvad er Experience Economy?

Experience Economy er et begreb, af Joseph Pine & James Gilmore, der beskriver “The Experience Economy” som er efterfølgeren til serviceøkonomien. Experience Economy, eller oplevelsesøkonomien på dansk, handler om at iscenesætte oplevelser for køberen, hvor selve oplevelsen er produktet.

Indenfor oplevelsesøkonomien er de mest fremhævede eksempler turisme, men elementerne fra Experience Economy, kan også ses indenfor underholdning, kunst og kultur. F.eks. ændrede Jyske Bank i 2006 indretningen i alle filialer, så kunder bliver mødt af en personlig vært, der tager kunden med til kaffebaren og bløde lænestole.

Experience Economy er den fjerde af de fem økonomier; landbrugsøkonomien, industriøkonomien, serviceøkonomien, oplevelsesøkonomien og transformationsøkonomien. Selvom Joseph Pine & James Gilmore fokuserede på det fjerde stadie, oplevelseøkonomien, beskrev de også den fremtidige transformationsøkonomi, der er kendetegnet ved at hjælpe kunden med at ændre deres liv.

Hvor oplevelsesøkonomien skaber nydelse i nuet, har transformationsøkonomien fokus på at efterlade kunden med varig forandring. Transformationsøkonomien har særligt været tydelig indenfor personlig træning og kost, men mange brands har formået at bygge elementer fra både oplevelses- og transformationsøkonomien ovenpå deres klassiske produkter og services.

Progression af økonomiværdi med Experience Economy

Oplevelsesøkonomien er særlig tydelig i branding og marketing, hvor progression af økonomiværdien står stærkt indenfor eksempelvis kaffe, der koster alt fra 1 kr. for kaffepulveret i din termokande til 50 kr. i et papkrus med logo.

Råvaren kaffe udvindes fra træer i kaffebæltet nær ækvator. Kaffen udvikles til produktet du køber i supermarkedet, og leveres som en service på en restaurant. Virksomhederne med logo papkrus iscenesætter en hel oplevelse omkring kaffen, og du kan endda blive undervist i kaffens verden af en barista på et kaffekursus.

Forskellen i prisen bliver bestemt af de fem typer af økonomiværdi, virksomheden kan arbejde indenfor:

  1. Virksomheden er en coach, der guider en forandring, som er faciliterende og mærkbar
  2. Virksomheden er en kunstner, der iscenesætter en oplevelse, som er personlig og mindeværdi
  3. Virksomheden er en udbyder, der leverer en service, som er tilpasset og immateriel
  4. Virksomheden er en fabrikant, derudvikler et produkt, som er standardiseret og håndgribelig
  5. Virksomheden er en handelsmand, derudvinder en råvare, som er naturlig og ensartet

Positionering, personalisering og prissætning

Når virksomheden bevæger dig opad på skalaen ovenfor betyder det at du går fra ensartede varer til personlig tilpasning, hvilket samtidig gør at prisen ændres fra lav markedspris til en højere pris med større margin. Samtidig betyder det at virksomheden går fra en placering, hvor der intet fokus er på adskillelse i markedet, til en verden, hvor branding og positionering er essentielt.

Jo højere på skalaen virksomheden befinder sig, jo vigtigere bliver positioneringen af virksomhedens brand. Indenfor vores kaffeeksempel fra tidligere, er en del af oplevelsen på Starbucks et billede af kaffen, med et stort synligt logo, til Instagram eller Snapchat – eller synligt for forbipasserende på gaden. Uden logoet er der ingen iscenesættelse, og ingen grund til at betale overpris for kaffen.

Starbucks er ligeledes gode til personalisering, ved at få dit navn ved bestilling og skrive det på kaffen. Netop denne personalisering er det andet krav, for at bevæge sig højere op på skalaen. Jo mere personalisering, jo højere pris kan virksomheden tillade sig at tage for “varen”.

Sidst findes der forskelligt fokus på tid og penge, alt efter om virksomheden er indenfor den traditionelle landbrugs-, industri og serviceøkonomi, eller den moderne oplevelses- og transformationsøkonomi. I de klassiske økonomier er fokus på at spare tid og penge, hvilket fører til lav margin i omsætningen, mens de nye økonomier har fokus på et øget forbrug af tid og penge, og derfor fører til en højere margin i omsætningen.

3 ting du kan gøre i dag

  • Find frem til din virksomheds placering på skalaen for økonomiværdi
  • Overvej om virksomheden kan indføre elementer fra trinene højere oppe på skalaen
  • Erkend behovet for positionering og branding, hvis du er indenfor oplevelses- eller transformationsøkonomien