Hvad er en forretningsmodel? Modellen beskriver hvordan virksomheden skaber, leverer og fanger værdi – altså hvordan du tjener penge.

Dette blogindlæg indeholder følgende emner:

  • Hvad er en forretningsmodel?
  • Er en forretningsmodel for dig?
  • Forretningsmodel med Business Model Canvas
  • Sådan hjælper en forretningsmodel din virksomhed

Hvad er en forretningsmodel?

En forretningsmodel beskriver hvordan din virksomhed skaber, leverer og fanger værdi – i sidste ende, hvordan du tjener penge. Modellen beskriver altså relationen mellem din virksomheds kunder, produkter, aktiviteter, partnere og økonomi.

Forretningsmodellen hjælper dig med at skabe et overblik over din forretning på en enkel A4 side, der gør det nemt at forklare din virksomhed overfor andre. Udover et overblik over din nuværende forretning, giver en forretningsmodel ofte inspiration til nye muligheder for din virksomhed.

Forretningsmodellen er et overblik, og derfor ikke det samme som en forretningsplan, der går væsentlig mere i dybden. Forretningsplanen, der er populær hos f.eks. banker, er en detaljeret plan for virksomhedens mål, midler og konkurrenter på markedet. Forretningsmodellen indgår dog ofte som en del af en forretningsplan.

Er en forretningsmodel for dig?

Alt for ofte starter virksomheder enten helt uden en forretningsmodel eller en forkromet forretningsplan, der bliver gemt i skrivebordsskuffen. En forretningsmodel er for dig, der vil have et overblik over din virksomheden, og kan bruges hvad enten du er nystartet selvstændig eller en etableret virksomhed med mange medarbejdere.

Forretningsmodellen er en visuel metode til at komme op i helikopteren, og bør hænges synligt op på væggen, så du og dit team ved hvor virksomheden bevæger sig hen. På denne måde kan du tilpasse modellen, når der sker ændringer i virksomheden eller markedet generelt.

Kontakt Gnist Marketing og hør mere om, hvordan vi kan hjælpe dig med din forretningsmodel. Gnist Marketing er certificeret i både Business Model Canvas og Value Proposition Canvas gennem Strategyzer, virksomheden, der står bag værktøjerne.

Forretningsmodel med Business Model Canvas

Business Model Canvas er et populært værktøj til forretningsmodeller, skabt af Alexander Osterwalder i 2005, der bruges af mange uddannelsessteder, iværksættere og væksthuse.

Business Model Canvas er en del af tre værktøjer fra Osterwalder’s virksomhed Strategyzer, der sammen giver et overblik over din virksomhed, dine kunder og dit marked. Derudover bruger de tre værktøjer ofte begreber fra Blue Ocean Strategy, til at udvikle forretningsmodellen.

Sådan hjælper en forretningsmodel din virksomhed

En forretningsmodel gør dig i stand til at svare på en række spørgsmål om din virksomhed, kunder og marked. Modellerne ovenfor gør det nemt at forklare, hvordan virksomheden tjener penge overfor medarbejdere, partnere og alle andre, da de skaber et fælles sprog.

Business Model Canvas besvarer disse spørgsmål:

  • Hvad sælger du, og hvilken værdi giver det køberen?
  • Hvem køber dit produkt/service?
  • Hvilke aktiviteter skal udføres for at skabe værdien?
  • Hvem samarbejder du med for at levere værdien?
  • Hvilke fysiske, økonomiske og menneskelige ressourcer er nødvendige for at levere værdien?
  • Hvordan er dit kundeforhold før, under og efter købet?
  • Hvordan kommunikerer du med kunden?
  • Hvor kommer pengene fra?
  • Hvilke omkostninger har du?

Value Proposition Canvas besvarer disse spørgsmål:

  • Hvilke opgaver (problemer/udfordringer) skal din kunde løse?
  • Hvordan løser dit produkt/service disse opgaver for kunden?
  • Hvilke smerter oplever kunden når opgaven skal løses?
  • Hvodan hjælper dit produkt/service kunden med at undgå disse smerter?
  • Hvilke gevinster kan kunden opnå ved at løse opgaven?
  • Hvordan hjælper dit produkt/service kunden med at opnå disse gevinster?

Business Model Environment besvarer disse spørgsmål:

  • Hvilke trends, f.eks teknologi og adfærd, som påvirker din virksomhed?
  • Hvordan ændringer i kundens behov og markedet påvirker din virksomhed?
  • Hvordan konkurrenter, leverandører og produktalternativer påvirker din virksomhed?
  • Hvordan økonomien og priser på råvarer påvirker din virksomhed?

Blue Ocean Strategy besvarer disse spørgsmål:

  • Hvordan kan du adskille dig fra konkurrenterne?
  • Hvordan kan du finde nichemarked til dit produkt/service?
  • Hvordan kan du fjerne eller reducere elementer i din forretningsmodel?
  • Hvordan kan du tilføje eller forøge elementer i din forretningsmodel?

Kontakt Gnist Marketing og hør mere om, hvordan vi kan hjælpe dig med din forretningsmodel. Gnist Marketing er certificeret i både Business Model Canvas og Value Proposition Canvas gennem Strategyzer, virksomheden, der står bag værktøjerne.

Forretningsmodel for begyndere

Forretningsmodel for begyndere er en serie af seks blogindlæg, der gennemgår disse tre modeller, hvordan du bruger dem i praksis samt skaber innovation i din virksomhed. Målgruppen for blogserien er dig, der vil have din forretning ud af hovedet, og ned på papir, så du kan arbejde videre med den fremadrettet.

Dette blogindlæg er en del af guiden omkring forretningsmodel for begyndere:
1. Hvad er en forretningsmodel? (dette blogindlæg)
2. Business Model Canvas
3. Value Proposition Canvas
4. Business Model Environment
5. Innovation af forretningsmodellen
6. Forretningsmodellen trin for trin