Hvad er Inbound Marketing og Outbound Marketing? Hvad er fordelene og ulemperne ved metoderne, og hvilken vej skal du og din virksomhed vælge?

Dette blogindlæg indeholder følgende emner:

  • Hvad er Inbound Marketing?
  • Hvad er Outbound Marketing?
  • Gråzonen mellem Inbound og Outbound
  • Hvilken metode skal du vælge?

Hvad er Inbound Marketing?

Inbound Marketing er en marketingmetode, defineret af HubSpot’s CEO Brian Halligan, der fokuserer på at tiltrække besøgende med relevant og værdifuldt indhold, tidligt i deres købsrejse. Herefter konverteres de besøgende til kundeemner, betalende kunder og sidst ambassadører for virksomheden.

Inbound Marketing kræver derfor at du er villig til at give en masse viden væk, gratis! En stor del af metoden er at hjælpe din potentielle kunde med deres udfordringer, i form af f.eks. blogindlæg, guides, videoer eller podcasts. Du giver altså en masse viden væk, for at etablere dig som eksperten på området, i håbet om at modne den besøgende til en betalende kunde over tid.

Inbound Marketing lyder på overfladen som en metode, der lover utroligt meget. Hvem vil ikke gerne have en masse kunder, der bliver til ambassadører for virksomheden, og hjælper med at tiltrække endnu flere kunder?

Inbound Marketing er dog ikke en magisk metode, og på trods af moderne marketingtermer handler det i sidste ende om god gammeldags kundepleje – hele vejen igennem marketing, salg, kundeservice og support – så ender du med loyale kunder, der bliver ambassadører for din virksomhed.

Kontakt Gnist Marketing og hør mere om, hvordan vi kan hjælpe dig med Inbound Marketing.

Hvad er Outbound Marketing?

Inbound Marketing tiltrækker besøgende, der allerede er interesseret i emnet dit produkt – og står dermed i skarp kontrast til Outbound Marketing, som skubber dit budskab og håber på interesse. Inbound Marketing symboliseres ofte med en magnet, hvorimod en megafon repræsenterer Outbound Marketing.

Outbound Marketing er den klassiske massereklame til en mange personer samtidigt, i håbet om at nogle bider på krogen. Typiske kanaler for Outbound Marketing er kold kanvas telefonsalg, annoncer og emails, hvor man forsøger at afgrænse målgruppen demografisk eller baseret på interesse.

Outbound Marketing er generelt baseret på afbrydelser, og gælder ofte om at råbe højere end konkurrenterne. Men alt Outbound Marketing er ikke ondt, da moderne marketing kan afgrænse målgruppen meget mere effektivt end førhen.

Retargeting med Facebook Pixel eller målrettede Google Ads, præsenterer dit produkt til en målgruppe, der efterspørger netop dette, og har klart sin plads i moderne marketing. På den anden side er tiden forlængst løbet fra strategier som kold-kanvas telefonopkald, email spam og blind massereklame.

Den mørke side af Outbound Marketing har det heldigvis svært i vores moderne verden. Det er blevet meget sværere at få vores opmærksomhed med marketing baseret på afbrydelser, ligesom GDPR og markedsføringsloven beskytter os mod henvendelser vi ikke har bedt om.

Hvad er Inbound Marketing og Outbound Marketing kort fortalt

Inbound Marketing
Baseret på tilladelse
Kundefokus
Tovejs kommunikation
Langsigtet
Outbound Marketing
Baseret på afbrydelse
Salgsfokus
Envejs kommunikation
Kortsigtet

Kontakt Gnist Marketing og hør mere om, hvordan vi kan hjælpe dig med Inbound Marketing.

Gråzonen mellem Inbound og Outbound

Alt er ikke altid sort og hvidt, og der findes en gråzone mellem Inbound og Outbound Marketing. Display annoncering, søgemaskinemarketing og sociale medier er alle kanaler, der kombinerer Inbound og Outbound metoderne.

Når du f.eks. laver en Google Ads kampagne efterspørger brugeren et produkt/service gennem deres søgning. Derfor har de en reel interesse i hvad du tilbyder, på trods af at du afbryder dem. Det samme gør sig gældende med retargeting, hvor brugeren har udvist en tydelig interesse for produktet, og derefter præsenteres for målrettede annoncer.

Ligeledes giver Google Ads og boost af opslag på sociale medier muligheden for at forstærke indholdet fra Inbound Marketing metoden. Dit blogindlæg eller opslag kan altså sagtens tilføre værdi for modtageren, men gennem betalt promovering kan du nå ud til en større – og ofte stærkt afgrænset målgruppe.

Hvilken metode skal du vælge?

På overfladen er Inbound metoden billigere, da der ikke er samme udgift ved at nå kunderne som ved Outbound Marketing. Inbound Marketing er dog ikke gratis, da du altid vil have en udgift til de platforme, hvor dit indhold er placeret. Samtidig kræver det meget tid at skabe selve indholdet.

Netop tid er svagheden ved Inbound Marketing, da det kræver flere måneder inden du for alvor kan se resultaterne af din indsats. Du skal derfor have en stor tålmodighed, og kunne acceptere en langsigtet strategi for din marketing.

Fordelen ved Outbound Marketing er at du får resultater med det samme, og let kan måle hvorfra kunderne kommer. Da Inbound Marketing strækker sig over flere dage og forskellige platforme, bliver det sværere at måle, hvor kunden egentlig kommer fra – hvilket sætter store krav til din analytiske opsætning.

Som nævnt findes der desuden en gråzone, hvor Inbound Marketing kan forstærkes af Outbound Marketing metoder. I sidste ende kan du sagtens fokusere 100% på Inbound Marketing, hvis du har tålmodigheden – hvorimod Outbound Marketing ofte i stedet begrænses af din økonomi.

Personligt er jeg størst tilhænger af Inbound metoden, men bruger Outbound kanaler som Google Ads til at skabe målrettet trafik. Men jeg laver aldrig kold-kanvas telefonopkald, og foretrækker at mine kunder selv indleder samtalen, efter at jeg har givet dem værdi gennem blogindlæg eller rådgivning.

3 ting du kan gøre i dag

  • Vær ærlig omkring din tid, budget, tålmodighed – og lyst til at skabe indhold
  • Læs blogindlægget “Inbound Marketing for begyndere
  • Glem ikke gråzonen, og brug gerne moderne Outbound metoder