Innovation af forretningsmodellen kan ske ved at stille fire spørgsmål, der udfordrer branchestandarden, til din Business Model Canvas.

Dette blogindlæg indeholder følgende emner:

  • Innovation af forretningsmodellen
  • Purple Ocean Strategy
  • Hul i markedet og marked i hullet
  • Fire spørgsmål til innovation af forretningsmodellen

Innovation af forretningsmodellen

Hele ideén med Business Model Canvas er at du får en visuel strategisk forretningsmodel, der kan hænge på væggen – fremfor en tætskrevet forretningsplan, der bor permanent i skrivebordsskuffen. Business Model Canvas skal frem i lyset, så du kan tilpasse den løbende, både når du optimerer din egen forretningsmodel eller der sker ændringer blandt kunder eller konkurrenter.

Dit kundesegment, i Value Proposition Canvas, kan få nye opgaver der skal løses, smerter undervejs eller gevinster de vil opnå. Ligeledes kan økonomien, markedet, industrien og trends ændre sig i dit Business Model Environment – hvilket fører til et behov for innovation af din forretningsmodel.

Alexander Osterwalder benytter flere gange Blue Ocean Strategy, og relaterede værktøjer, til at illustrere denne innovation af forretningsmodellen. Værtøjer som Four Actions Framework og Strategy Canvas er effektive til at få dig til at tænke ud af boksen, ved at give begrænsninger, der fører til spørgsmålet; “Hvad nu hvis…”.

Kontakt Gnist Marketing og hør mere om, hvordan vi kan hjælpe dig med din forretningsmodel. Gnist Marketing er certificeret i både Business Model Canvas og Value Proposition Canvas gennem Strategyzer, virksomheden der står bag værktøjerne.

Purple Ocean Strategy

Blue Ocean Strategy er et begreb af W. Chan Kim & Renée Mauborgne, der beskriver hvordan virksomheder bevæger sig på markedet. Det røde ocean er fyldt med konkurrenter, der kæmper om at udfylde de samme behov for de samme kunder, ved at bekæmpe hinanden. Det blå ocean er derimod åbent marked, hvor virksomheden opfylder et hidtil uopdaget behov eller gør det på en anderledes måde.

Blue Ocean Strategy har altså på overfladen nogle ret ambitiøse mål for virksomheden. Der skal skabes et helt ny marked, hvor man i praksis ikke har konkurrenter. Samtidig skal der skabes en helt ny efterspørgsel blandt kunderne, hvor virksomheden er både bedre og billigere, da der ingen sammenhæng er mellem værdi og pris længere.

Hvis du og din virksomhed følger Blue Ocean Strategy, kan du sagtens finde uopdagede blå oceaner – men mindre kan også gøre det. I stedet for at vende hele forretningsmodellen på hovedet, kan vi bruge dens tankegang og værktøjer til at skabe innovation i virksomheden, med det lilla ocean.

Det lilla ocean

I forbindelse med innovation er det derfor bedre at tænke på det lilla ocean, placeret mellem det røde og blå ocean. Det lilla ocean kræver at du går i dybden med hvordan din virksomhed skaber, leverer og fanger værdi – med kunden, fremfor virksomheden, i fokus.

Purple Ocean Strategy er et godt værktøj til at holde fokus på kundens behov, og brainstorme om dette behov kan løses på andre måder end de traditionelle. Modellen fokuserer desuden på at adskille sig fra konkurrenterne på andre måder end blot at være bedre eller billigere. Sidst understreger Purple Ocean Strategy, hvor vigtigt det er at der er en sammenhæng i hele virksomhedens forretningsmodel, så alle dele understøtter den valgte strategi.

Det røde ocean
Eksisterende marked
Slå konkurrenterne
Eksisterende efterspørgsel
Brug værdi/pris afvejning
Strategi mod enten bedre eller billigere
Det lilla ocean
Skab et nichemarked
Adskil dig fra konkurrenterne
Udnyt uopfyldt efterspørgsel
Skab mere værdi end forventet
Strategi mod bedre værdi fremfor pris

Hul i markedet og marked i hullet

Personligt kan jeg se en masse fordele ved Blue Ocean Strategy – men også en række svagheder. Modellen har en række gode værktøjer til at tænke ud af boksen, men man skal også passe på med at fokusere så meget på at finde hullet i markedet, at man glemmer at undersøge om der nu også er et marked i hullet. Jonathan Løw beskriver i dette blogindlæg denne tanke, og anbefaler at man hurtigst muligt tester om markedet rent faktisk er til stede.

Kontakt Gnist Marketing og hør mere om, hvordan vi kan hjælpe dig med din forretningsmodel. Gnist Marketing er certificeret i både Business Model Canvas og Value Proposition Canvas gennem Strategyzer, virksomheden der står bag værktøjerne.

Fire spørgsmål til innovation af forretningsmodellen

Four Actions Framework er et værktøj fra Blue Ocean Strategy til at undersøge, hvordan virksomheden kan skabe, levere og fange værdi, uden at være begrænset af branchens traditioner og standarder.

De fire spørgsmål er:

  • Hvad kan vi tilføje, som branchen ikke tilbyder?
  • Hvad kan vi fjerne, som er standard i branchen?
  • Hvad kan vi forøge, så det er over end branchens standard?
  • Hvad kan vi reducere, så det er under branchens standard?

Nedenfor bruges eksemplet Yellow Tail Wine, der laver vin målrettet et kundesegmentet, der ikke drikker vin normalt.

Tilføj

Kan din virksomhed tilbyde kundesegmentet noget nyt, som branchen ikke tilbyder? Det kræver et stort kendskab til dit kundesegments opgaver, smerter og gevinster. Yellow Tail skabte et nyt marked blandt kunder der normalt drikker øl eller cocktails, fremfor at fokusere på det eksisterende vinmarked.

Fjern

Kan din virksomhed fjerne noget, der er standard i branchen? Hvilke opgaver, smerter og gevinster er egentlig mest vigtige for dit kundesegment, og kan de leve uden nogle? Yellow Tail fjerne alt branche jargon, omkring druen og årstal, fra vinen.

Kontakt Gnist Marketing og hør mere om, hvordan vi kan hjælpe dig med din forretningsmodel. Gnist Marketing er certificeret i både Business Model Canvas og Value Proposition Canvas gennem Strategyzer, virksomheden der står bag værktøjerne.

Forøg

Kan din virksomhed forøge elementer over standarden i branchen? Eksempler kunne være kunderelation, loyalitet og købsoplevelsen. Yellow Tail forøgede oplevelsen gennem events i supermarkedet, og skilte sig ud med farvestrålende etiketter, fremfor de klassiske hvide.

Reducér

Kan din virksomhed reducere elementer under branchens standard? F.eks. har mange brancher komplicerede løsninger, der kan væsentligt mere end hvad kunden har brug for. Yellow Tail reducerede udvalget af deres vine til to, en rødvin og en hvidvin, og gjorde det dermed meget lettere for kunden at vælge.

3 ting du kan gøre i dag

  • Overvej om branchen fokuserer på alle kundens opgaver, smerter og gevinster
  • Gennemgå branchestrandarden for elementer du kan tilføje, fjerne, forøge eller reducere
  • Stil spørgsmålet; “Hvad nu hvis…” for at tænke ud af boksen

Dette blogindlæg er en del af guiden omkring forretningsmodel for begyndere:
1. Hvad er en forretningsmodel?
2. Business Model Canvas
3. Value Proposition Canvas
4. Business Model Environment
5. Innovation af forretningsmodellen (dette blogindlæg)
6. Forretningsmodellen trin for trin