Innovation for begyndere kan ske gennem forskellige typer af innovation og spørgsmål frem mod idéer, som løser uløste problemer i markedet.

Dette blogindlæg indeholder følgende emner:

Hvad er innovation?

Der er mange definitioner på ordet, men fælles er at de kan koges ned til; at innovation er noget nyt eller delvist nyt, der skaber værdi for nogen. Det er altså ikke nok blot at få en idé, denne idé skal også opsættes til noget konkret, som er nyttigt for brugeren før det er succesfuld innovation.

Innovation hænger ofte sammen med entreprenørskab, som er øvelsen i at finde nye muligheder, og udnytte dem erhvervsmæssigt. Ligeledes bruges begrebet iværksætteri ofte omkring innovation, da en iværksætter i højere grad end en selvstændig er innovative i forbindelsen med virksomhedens produkter og kundesegmenter.

Forskellige typer af innovation

Innovation kan virke utilgængeligt, men behøver ikke nødvendigvis at være en banebrydende opfindelse, som verden aldrig har set før, for at være innovativ. Innovation findes alle steder, og kan sagtens være små forbedringer i virksomheden eller produkter, der allerede findes på markedet.

Radikal innovation gør alternativet overflødigt, f.eks. steaming services som Netflix, der mere eller mindre har gjort det af med DVD udlejning. Inkrementel innovation er derimod mindre forbedringer af en eksisterende løsning, f.eks. det trådløse dankort, som virker uden indtastning af din PIN-kode.

Uløste problemer

Utroligt mange innovationer udspringer når vi oplever en smerte, ved brugen af den eksisterende løsning, som ikke lever op til vores behov eller ønsker. Jagten på innovationer starter derfor ofte ved at finde denne smerte, hvilket fører til nye idéer til, hvordan problemet kan løses.

I løbet af denne idéproces er det vigtigt kun at fokusere på et enkelt problem, så det handler om at prioritere mellem de mange muligheder. Udvælgelsen af idéen fører herefter til selve udviklingen af produktet/services, som kan markedsføres og skabe værdi for kunderne på markedet.

Diffusion af innovation

Når produktet/servicen lanceres på markedet er der stor forskel på, hvor hurtigt innovationen spreder sig i målgruppen. Man taler her om begrebet “diffusion af innovation”, der opdeler målgruppen i fem grupper alt efter, hvor hurtigt de anvender nye idéer.

  • 2,5% Innovatører, der elsker nye idéer og teknologi og vil have det nyeste af det nyeste
  • 33,5% Tidlige tilsluttere, der er trendsættere og søger forbedringer af eksisterende
  • 34% Tidlige flertal, der først anvender nye idéer når de har bevist deres værd
  • 34% Sene flertal, der er konservative brugere, som først skal sikre sig mod risiko ved nye idéer
  • 16% Efternølere, der først anvender nye idéer, når der ikke længere er en vej udenom

Kreativ tænkning med SCAMPER metoden

SCAMPER metoden er en række spørgsmål, som kan hjælpe med at innovere et produkt eller service. Ved at stille de syv nedenstående spørgsmål, er du godt i gang med innovere gennem de forskellige tankegange:

  • Substitute: Kan du udskifte dele af dit produkt, service eller proces?
  • Combine: Kan du kombinere to produkter, dele eller idéer til et enkelt?
  • Adapt: Kan du tilpasse produktet/servicen til f.eks. andre målgrupper?
  • Modify: Kan du ændre form og farve, eller forstørre/formindske?
  • Put to other use: Kan du bruge produktet på andre måder eller af andre målgrupper?
  • Eliminate: Kan du fjerne elementer eller funktioner, og stadig have en god idé?
  • Reverse: Kan du flytte eller omvende processen omkring mit produkt?

3 ting du kan gøre i dag

  • Læg mærke til når du eller dine kunder oplever smerter med produkter/services
  • Brug SCAMPER til at stille kritiske spørgsmål til eksisterende produkter/services
  • Erkend at målgruppen tager dine fantastiske idé til sig i forskelligt tempo