Marketingmodel værktøjet giver dig indblik i, hvordan virksomheden finder kunden, møder kunden og rammer kunden i virksomhedens marketing.

Marketing til kunderne med en marketingmodel

Det får du med marketing:

  • Find kunderne, og forstå dem gennem en persona beskrivelse
  • Mød kunderne, og få succes på de udvalgte kanaler
  • Ram kunderne med effektiv kommunikation og et skarpt budskab

Marketing er alle aktiviteter din virksomhed foretager sig overfor kunderne på et marked, ved at identificere, forstå og skabe behov for virksomhedens produkt/service. Marketing foregår til flere personer ad gangen, hvilket gør det vigtigt at finde de rigtige kunder, møde kunderne, hvor de er og ramme kunderne med kommunikationen.

Formålet med en marketingmodel, er arbejde med abstrakte begreber indenfor marketing, ved at bruge et konkret værktøj. Marketingmodellen er et framework, hvor du opbygger din virksomheds marketing, og inviterer til feedback og sparring gennem det visuelle overblik modellen giver.

Marketingmodellen er inspireret af Business Model Canvas af Alexander Osterwalder, men er tilpasset med et fokus på marketing. Marketingmodellens store styrke er at den både giver overblik i virksomheden, zoomer ud på påvirkningen fra markedet og zoomer ind på kundens oplevelse.

Marketingmodellens 3 moduler

Forretningsmodeller er opdelt i tre moduler; Persona, der udvikler kundens profil, Kanaler, der giver klarhed over kundens indgange, og Kampagne, der matcher kundens miljø.

Persona
Udvikl kundens profil
Find kunden ud fra hårde fakta
Tal til kunden ud fra bløde værdier
Kend kundens købsrejse og købsrolle
Forstå kundens interesse “triggers”
Find kunderne
Kanaler
Klarhed over kundens indgange
Få overblik over hvor du møder kunden
Skab sammenhæng mellem kanalerne
Kend kanalernes styrker og svagheder
Få succes med hver enkelt kanal
Mød kunderne
Kampagne
Match kundens miljø
Udarbejd et effektivt budskab
Kend mediets algoritme og kendetegn
Skær igennem støjen fra konkurrenterne
Forstå kravene til interne ressourcer
Ram kunderne

Samspil på workshop

Arbejdet med marketingmodellerne foregår gennem en workshop, hvor vi kombinerer din viden om virksomheden, kunderne og branchen med min viden om marketing. Gennem dette samspil opnår vi nye indsigter, der i sidste ende fører til det bedste resultatet for alle parter.

Workshoppen har en varighed af 2-8 timer, og afholdes enten hos din virksomhed eller på Vesterbro i København. Workshoppen kan indeholde et eller flere moduler fra marketingmodellen, eller kombineres med moduler fra brandingmodellen og forretningsmodellen.

Opbygning af modulerne

Persona

Persona zoomer ud på markedet, og udvikler kundens profil gennem tre områder:

  1. Demografi, der er hårde fakta som kan segmenteres ud fra
  2. Psykografi, der er de bløde fakta som kan personaliseres ud fra
  3. Adfærd, der giver kendskab til kundens situation, og hvad der trigger interessen

Kanaler

Kanaler giver overblik i virksomheden, og klarhed over kundens indgange gennem ni byggesten:

  1. Hjemmeside, f.eks. søgemaskineoptimering, blogging og produkt/service præsentation
  2. Egne kanaler, f.eks. den fysiske butik, content marketing og storytelling
  3. Kundeemner, f.eks. nyhedsbreve, konkurrencer og gratis værktøjer
  4. Fælles kanaler, f.eks. fællesskab/grupper, velgørenhed og co-creation med partnere
  5. Publicering, der er distribution og promovering af indhold
  6. Indflydelse kanaler, f.eks. influencers, messer og networking
  7. Betalte kanaler, f.eks. annoncering, sponseret indhold og tryksager
  8. Delte kanaler, f.eks. sociale medier, delingssider og anmeldelser
  9. Fortjente kanaler, f.eks. PR, linkbuilding og mund-til-mund

Kampagne

Kampagne zoomer ind på kunden, og matcher kundens miljø gennem seks matchende elementer:

  • Virksomheden som afsender (1) har et mål for feedback og respons (4)
  • Virksomhedens budskab (2) overholder mediets spilleregler for success (5)
  • Virksomhedens målgruppe (3) modtager budskabet på trods af støj omkring dem (5)