Marketingmodel værktøjet giver dig indblik i, hvordan virksomheden finder kunden, møder kunden og rammer kunden i virksomhedens marketing.
Marketing til kunderne med en marketingmodel
Det får du med marketing:
- Find kunderne, og forstå dem gennem en persona beskrivelse
- Mød kunderne, og få succes på de udvalgte kanaler
- Ram kunderne med effektiv kommunikation og et skarpt budskab
Marketing er alle aktiviteter din virksomhed foretager sig overfor kunderne på et marked, ved at identificere, forstå og skabe behov for virksomhedens produkt/service. Marketing foregår til flere personer ad gangen, hvilket gør det vigtigt at finde de rigtige kunder, møde kunderne, hvor de er og ramme kunderne med kommunikationen.
Formålet med en marketingmodel, er arbejde med abstrakte begreber indenfor marketing, ved at bruge et konkret værktøj. Marketingmodellen er et framework, hvor du opbygger din virksomheds marketing, og inviterer til feedback og sparring gennem det visuelle overblik modellen giver.
Marketingmodellen er inspireret af Business Model Canvas af Alexander Osterwalder, men er tilpasset med et fokus på marketing. Marketingmodellens store styrke er at den både giver overblik i virksomheden, zoomer ud på påvirkningen fra markedet og zoomer ind på kundens oplevelse.
Marketingmodellens 3 moduler
Forretningsmodeller er opdelt i tre moduler; Persona, der udvikler kundens profil, Kanaler, der giver klarhed over kundens indgange, og Kampagne, der matcher kundens miljø.

Persona |
---|
Udvikl kundens profil |
Find kunden ud fra hårde fakta |
Tal til kunden ud fra bløde værdier |
Kend kundens købsrejse og købsrolle |
Forstå kundens interesse “triggers” |
Find kunderne |

Kanaler |
---|
Klarhed over kundens indgange |
Få overblik over hvor du møder kunden |
Skab sammenhæng mellem kanalerne |
Kend kanalernes styrker og svagheder |
Få succes med hver enkelt kanal |
Mød kunderne |

Kampagne |
---|
Match kundens miljø |
Udarbejd et effektivt budskab |
Kend mediets algoritme og kendetegn |
Skær igennem støjen fra konkurrenterne |
Forstå kravene til interne ressourcer |
Ram kunderne |
Samspil på workshop
Arbejdet med marketingmodellerne foregår gennem en workshop, hvor vi kombinerer din viden om virksomheden, kunderne og branchen med min viden om marketing. Gennem dette samspil opnår vi nye indsigter, der i sidste ende fører til det bedste resultatet for alle parter.
Workshoppen har en varighed af 2-8 timer, og afholdes enten hos din virksomhed eller på Vesterbro i København. Workshoppen kan indeholde et eller flere moduler fra marketingmodellen, eller kombineres med moduler fra brandingmodellen og forretningsmodellen.
Opbygning af modulerne
Persona

Persona zoomer ud på markedet, og udvikler kundens profil gennem tre områder:
- Demografi, der er hårde fakta som kan segmenteres ud fra
- Psykografi, der er de bløde fakta som kan personaliseres ud fra
- Adfærd, der giver kendskab til kundens situation, og hvad der trigger interessen
Kanaler

Kanaler giver overblik i virksomheden, og klarhed over kundens indgange gennem ni byggesten:
- Hjemmeside, f.eks. søgemaskineoptimering, blogging og produkt/service præsentation
- Egne kanaler, f.eks. den fysiske butik, content marketing og storytelling
- Kundeemner, f.eks. nyhedsbreve, konkurrencer og gratis værktøjer
- Fælles kanaler, f.eks. fællesskab/grupper, velgørenhed og co-creation med partnere
- Publicering, der er distribution og promovering af indhold
- Indflydelse kanaler, f.eks. influencers, messer og networking
- Betalte kanaler, f.eks. annoncering, sponseret indhold og tryksager
- Delte kanaler, f.eks. sociale medier, delingssider og anmeldelser
- Fortjente kanaler, f.eks. PR, linkbuilding og mund-til-mund
Kampagne

Kampagne zoomer ind på kunden, og matcher kundens miljø gennem seks matchende elementer:
- Virksomheden som afsender (1) har et mål for feedback og respons (4)
- Virksomhedens budskab (2) overholder mediets spilleregler for success (5)
- Virksomhedens målgruppe (3) modtager budskabet på trods af støj omkring dem (5)