Purple Ocean Strategy er et værktøj, der benytter idéer fra Blue Ocean Strategy til at finde et nichemarked mellem det blå og røde ocean.

Dette blogindlæg indeholder følgende emner:

  • Røde, blå og lilla oceaner
  • Purple Ocean Strategy

Røde, blå og lilla oceaner

Blue Ocean Strategy er et begreb af W. Chan Kim & Renée Mauborgne, der beskriver hvordan virksomheder bevæger sig på markedet. Det røde ocean er fyldt med konkurrenter, der kæmper om at udfylde de samme behov for de samme kunder, ved at bekæmpe hinanden. Det blå ocean er derimod åbent marked, hvor virksomheden opfylder et hidtil uopdaget behov eller gør det på en anderledes måde.

Blue Ocean Strategy har altså på overfladen nogle ret ambitiøse mål for virksomheden. Der skal skabes et helt ny marked, hvor man i praksis ikke har konkurrenter. Samtidig skal der skabes en helt ny efterspørgsel blandt kunderne, hvor virksomheden er både bedre og billigere, da der ingen sammenhæng er mellem værdi og pris længere.

Hvis du og din virksomhed følger Blue Ocean Strategy, kan du sagtens finde uopdagede blå oceaner – men mindre kan også gøre det. I stedet for at vende hele forretningsmodellen på hovedet, kan vi bruge dens tankegang og værktøjer til at skabe innovation i virksomheden, med det lilla ocean.

Purple Ocean Strategy

I forbindelse med innovation er det derfor bedre at tænke på det lilla ocean, placeret mellem det røde og blå ocean. Det lilla ocean kræver at du går i dybden med hvordan din virksomhed skaber, leverer og fanger værdi – med kunden, fremfor virksomheden, i fokus.

Purple Ocean Strategy er et godt værktøj til at holde fokus på kundens behov, og brainstorme om dette behov kan løses på andre måder end de traditionelle. Modellen fokuserer desuden på at adskille sig fra konkurrenterne på andre måder end blot at være bedre eller billigere. Sidst understreger Purple Ocean Strategy, hvor vigtigt det er at der er en sammenhæng i hele virksomhedens forretningsmodel, så alle dele understøtter den valgte strategi.

Det røde ocean
Eksisterende marked
Slå konkurrenterne
Eksisterende efterspørgsel
Brug værdi/pris afvejning
Strategi mod enten bedre eller billigere
Det lilla ocean
Skab et nichemarked
Adskil dig fra konkurrenterne
Udnyt uopfyldt efterspørgsel
Skab mere værdi end forventet
Strategi mod bedre værdi fremfor pris
Det blå ocean
Skab et nyt marked
Gør konkurrenterne irrelevante
Skab ny efterspørgsel
Bryd værdi/pris afvejning
Strategi mod både differentiering og billigere

Personligt kan jeg se en masse fordele ved Blue Ocean Strategy – men også en række svagheder. Modellen har en række gode værktøjer til at tænke ud af boksen, men man skal også passe på med at fokusere så meget på at finde hullet i markedet, at man glemmer at undersøge om der nu også er et marked i hullet?.

Livet i det blå eller lilla ocean stiller dog samtidig store krav til alle dele af din virksomhed. Brancher domineres af tankegangen fra det røde ocean, både blandt medarbejderne, partnerne og kunderne, der betyder at alle skal vende sig til at ting ikke bliver gjort som de plejer.

3 ting du kan gøre i dag

  • Tænk over om din virksomhed er i det røde, blå eller lilla ocean
  • Undersøg om der er et reelt marked i et blåt ocean
  • Sikr dig at hele din virksomhed klar til livet i et blåt eller lilla ocean