SEO for begyndere gennemgår fire søjler af søgemaskineoptimering – og klæder dig på til snakken om SEO samt peger dig i retning af mere info.

Dette blogindlæg indeholder følgende emner:

  • Hvad er SEO for begyndere?
  • De fire søjler i SEO for begyndere
  • Søgeord
  • Indhold
  • Links
  • Teknik

Hvad er SEO for begyndere?

SEO for begyndere henvender sig til dig, der vil i gang med SEO (søgemaskineoptimering) af din hjemmeside. I løbet af dette blogindlæg gennemgår vi SEO på et overordnet niveau, uden at dykke dybt ned i detaljerne.

OBS: SEO er et yderst kompleks emne, der har mange faktorer, og kræver lang tid at blive “ekspert” indenfor. Målet er derfor at du bliver klædt på til at snakke med om SEO, og pege dig i retningen af mere dybdegående information om forskellige emner. Samtidig tager det lang tid at få resultater med søgemaskineoptimering – ofte måneder eller år.

De fire søjler i SEO for begyndere

SEO består af over 200 faktorer, der afgør placeringen af din hjemmeside i Google’s resultater. Google fortæller, desværre ikke om alle faktorer, og hvilke der betyder mest – så hele SEO området er omgærdet af mystik.

Heldigvis kan SEO opdeles i fire søjler, som gennemgås nedenfor:

  • Søgeord: hvilke ord brugerne søger efter? og hvor stor volume/konkurrence der?
  • Indhold: selve indholdet på din hjemmeside, som er optimeret mod søgeordet
  • Links: domænet og den enkelte undersides links
  • Teknik: din hjemmesides struktur, sikkerhed og hastighed

Kontakt Gnist Marketing og hør mere om, hvordan vi kan hjælpe dig med søgemaskineoptimering.

Søgeord

Søgeord er det, eller de ord, du optimerer dit indhold mod så din hjemmeside findes når brugeren søger på Google. Som begynder er det bedst at én underside er optimeret mod ét søgeord.

Det er en god idé at starte med en brainstorming, hvor du lister alle de søgeord, der er relevante for din virksomhed at blive fundet på. Sæt dig i dine kunders sted, og tænk over hvad de søger på indenfor dine produkter og/eller services – også ordets varianter og flertalsform.

Næste skridt er at undersøge hvor stor volume og konkurrence, der er for ordet. Volume er antallet af månedlige søgninger, mens konkurrencen er hvor mange andre, der vil rangere på ordet. Drømmen er at finde søgeord med stor søgevolume og lav konkurrence, men søgeord med mindre søgevolume eller middel konkurrence, kan også være interessante.

Du kan med fordel bruge det gratis værktøj Ubersuggest til at undersøge volumen og konkurrencen for søgeord – eller få idéer til nye søgeord.

Dette blogindlæg er optimeret mod søgeordet “SEO for begyndere”. Søgeordet har en månedlig søgevolume på 70, og en middel konkurrence på 40 ud af 100.

Indhold

Indholdet på din hjemmeside, primært teksten, har stor betydning for din søgemaskineoptimering. Google har udviklet sig meget de seneste år, og du får mest ud af at skrive naturligt. Det betyder kort sagt at du skal skrive til mennesker, men samtidig sørge for at dit udvalgte søgeord optræder de rigtige steder på hjemmesiden.

Søgeord placering

  • Søgeordet er i overskriften markeret med H1*, helst som det første ord
  • Søgeordet er i indledningen, altså det første afsnit
  • Søgeordet er i under-overskrift, markeret med H2, H3 eller H4*
  • Søgeordet er ikke allerede brugt på en anden underside
  • Søgeordet er en del af dine billeders alt-tekst
  • Søgeordet er i sidens URL-adresse
  • Søgeordet er en del af sidens Meta-titel, som har en længde under 60 tegn
  • Søgeordet er en del af sidens Meta-beskrivelse, som har en længde under 160 tegn
  • Søgeordet optræder i 1-3% af den samlede tekstmængde
  • Den samlede tekstmængde er minimum 300 ord, og helst over 100 ord

* H1, H2, H3, H4 er header tags, der bruges i din hjemmesides kode til at markere en overskrift – og viser Google, hvad der er vigtigts. Hvis du bruger et CMS system som WordPress sker dette helt automatisk.

Meta-titel (blå tekst), URL-adresse (grøn tekst) og meta-beskrivelse (sort tekst) for denne side.

Dette blogindlæg har søgeordet i placeringerne nævnt ovenfor. Meta-titlen er 57 tegn mens meta-beskrivelsen er 141 tegn. Siden har 1.202 ord, hvoraf søgeordet fylder 2%.

Læs flere tips til søgemaskineoptimering i blogindlægget “100 hjemmesidetips”.

Links

Din hjemmesides links har en stor effekt på din søgemaskineoptimering, men er sværere at kontrollere end indholdet ovenfor. Indholdet kan du jo selv tilpasse direkte på din hjemmeside, mens links udefra er hvad andre synes om dit indhold.

I praksis kan et link fra en anden hjemmeside betragtes som en stemme til din hjemmeside. Selvfølgelig er mange stemmer godt, men nogle stemmer er bedre end andre – f.eks. en hjemmeside med høj autoritet indenfor branchen i dit land.

Det betyder dog ikke at du bare skal gå ud og samle mange stemmer eller links til din hjemmeside. Google er snedig, og du kommer absolut længst med naturlige links, fremfor lyssky metoder og mange links fra tvivlsomme sider. Et godt link har; høj linkværdi fra en troværdig hjemmeside, en relevant linktekst med dit søgeord, og kommer fra forskellige domæner.

Gode naturlige links kan komme fra kunder, partnere, leverandører, brancheforeninger og sociale medier. Derimod er links fra kommentarer i forums og blogs, linkkataloger samt sponsorater ikke tilladt af både Google og den danske markedsføringslov.

Igen kan du bruge det gratis værktøj Ubersuggest til at undersøge hvilke sider linker til din hjemmeside, ved at indtaste dit domæne i søgefeltet, fremfor et søgeord.

Kontakt Gnist Marketing og hør mere om, hvordan vi kan hjælpe dig med søgemaskineoptimering.

Teknik

Teknisk søgemaskineoptimering handler om at din hjemmeside sikker, hurtig og let at finde rundt i – både for Google’s robot, men også for dine brugeres skyld.

Google er overraskende klare omkring vigtigheden af hastighed og mobilvenlighed. Med værktøjerne PageSpeed Insights og Test af mobilvenlighed får du lynhurtigt en bedømmelse på begge områder. Ligeledes har Google været kæmpe fortaler for SSL-certifikater, og har gennem deres Chrome-browser gjort tilstedeværelsen tydelig med rød/grøn hængelås i adressebjælken.

Inden du kan rangere højst på Google’s søgeresultater, skal din hjemmeside indekseres med Google’s robot, der “crawler” siderne. Du kan hjælpe robotten på vej, og sikre god teknisk SEO, ved at have en godt intern linkstruktur, en robots.txt fil og et XML-sitemap.

Intern linkstruktur hjælper som sagt robotten med at indeksere alle dine sider, men giver også Google en forståelse for relationen imellem dem. For at være sikker på at Google finder alle de rigtige sider bør du oprette et XML-sitemap – ligesom en robots.txt fil fortæller robotten, hvor den skal søge videre.

Teknisk søgemaskineoptimering bliver hurtigt… teknisk. Heldigvis kan du få meget hjælp hvis du bruger et CMS som WordPress, med et SEO-plugin, der automatisk genererer disse filer.

Google Search Console

En anden kæmpe hjælp til teknisk SEO er Google Search Console, et gratis værktøj til hjemmesideejere, der sikrer at din hjemmeside er sund og Google-venlig. I Search Console kan du hjælpe Google-robotten på vej ved at tilføje dit XML-sitemap, teste din robots.txt fil og vælge dit primære domæne (med/uden www).

Samtidig giver Search Console dig et indblik i hvilke sider, der er indekseret på Google, hvordan de klarer sig i søgeresultaterne og eventuelle fejl på din hjemmeside. Du kan læse meget mere om opsætningen og brug af Search Console i denne guide fra Kinsta.

Søgemaskineoptimering er et utroligt omfattende emne, men jeg håber at denne introduktion til SEO for begyndere har givet dig mod på at lære mere om emnet.

3 ting du kan gøre i dag

  • Test din tekniske søgemaskineoptimering med Googles værktøjer
  • Gennemgå dine sider i forhold til søgeordets placering
  • Opbyg links fra eksisterende kunder, partnere og medlemsskaber