Visuel identitet til din virksomhed gennem syv dele, så du kommunikerer dit brands identitet – og sikrer et ensartet udtryk hver eneste gang.

Dette blogindlæg indeholder følgende emner:

  • Hvad er en visuel identitet?
  • Hvad indeholder en visuel identitet?
  • Hvordan bruger du den visuelle identitet?

Hvad er en visuel identitet?

Virksomhedens visuelle identitet, kan sammenlignes med en persons fremtoning, da det er måden, hvorpå virksomheden præsenterer sig på udadtil. Logoet er en del af den visuelle identitet, som virksomhedens ansigt, mens resten af den visuelle identitet svarer til personens frisure, tøjstil, smykker og lignende.

Med en visuel identitet kommunikerer din virksomhed gennem farver, former og fotografier – hvilket er hurtigere at afkode for modtageren, og som sagt siger mere end tusinde ord. Netop fordi den visuelle identitet er så magtfuld, kræver det at virksomheden sikrer at man kommunikerer det korrekte på en kontinuerlig måde.

Hvad indeholder en visuel identitet?

Den visuelle identitet kan indeholde mange forskellige dele – og endda en lang liste af regler for brugen. Typiske elementer er dog virksomhedens symbol, logo, farver, typografi, elementer, ikoner og billedstil. Der findes selvfølgelig mange visuelle identiteter, der ikke indeholder et eller flere af delene, men de syv er et godt udgangspunkt.

De syv dele af den visuelle identitet, gennemgås nedenfor med Gnist Marketing som eksempel.

1. Symbol

Afhængig af, hvilket din virksomheds logo, indeholder logoet ofte en form for abstrakt symbol eller ikon. Dette symbol er ofte det, der adskiller virksomhedens logo fra konkurrenterne, og er derfor et godt udgangspunkt for ethvert logo design. Symbolet i logoet bør dog også kunne stå alene, da det ofte bruges på mindre områder, f.eks. hjemmesidens favicon (ikon i browserens øverste bjælke) eller som profilbillede på sociale medier.

Gnist Marketings symbol er bogstavet G, der er designet som en flamme. Det flammende G, kan enten stå alene som på hjemmesiden, eller være i en cirkel eller firkant.

Visuel identitet symbol


2. Logo

Virksomhedens logo er generelt en af syv logotyper, som er baseret på tekst, symbol eller en kombination af begge i et design, der er unikt, simpelt og relevant. Nogle virksomheder bruger forskellige versioner af logoet, afhængig af situationen – for eksempel en version til en farvet baggrund eller et særligt aflangt medie.

Gnist Marketings logo er navnet Gnist Marketing med det flammende G ovenover. Denne version af logoet bruges primært på tryksager og andre steder, hvor navnet ikke optræder i nærheden af det flammende G.

Visuel identitet logo


3. Farver

Virksomhedens farver, kan bruges til at kommunikere brandets værdier, personlighed og endda formål. Det er vigtigt at kende til betydningen af de enkelte farver, kaldet farveteori, men også hvordan de virker sammen, kaldet farveharmoni. For eksempel kan rød både betyde fare (sammen med orange) og kærlighed (sammen med hvid).

Samtidig bør virksomheden vælge, hvilken farver, der er de primære, sekundære og sparsomme – udover sort og hvid. En god huskeregel til kombinationen af farver er at bruge 60% primær farve, 30% sekundær farve og 10% sparsom farve – f.eks. til Call-to-Actions.

Gnist Marketings farveskema består af de fire farver “Aubergine”, “Violet”, “Rødvin”, “Ildrød i en analog farveharmoni, da alle farverne er på samme side af farvecirklen. Aubergine bruges som baggrund, mens Violet er den primære farve, Rødvin den sekundære og Ildrød bruges sparsomt.

Visuel identitet farver


4. Typografi

Virksomhedens typografi består af den eller de valgte skrifttyper, der ligesom farver signalerer virksomhedens brand. Skrifttyper findes i mange forskellige typer, med varierende mængde personlighed – hvilket betyder at du skal være meget forsigtig for at matche virksomheden og skrifttypens personlighed. Danske Bank skal selvfølgelig ikke bruge Comic Sans, der kun passer til børnefødselsdage.

Ofte er det bedst at vælge blot enten en enkelt skrifttype i forskellige vægte (f.eks. let, normal eller fed), eller kombinere en traditionel skrifttype med fødder (f.eks.Times New Roman) og en moderne uden fødder (f.eks. Helvetica).

Gnist Marketings typografi består af skrifttypen “Rubik” i en kombination af de to vægte “Light” og “Medium”. Rubik har hele syv vægte; Light, Regular, Medium, Semi-bold, Bold, Extra-bold og Black. De mange vægte gør at, der ikke er kæmpe forskel i udtrykket, og det derfor er klogt at “springe en vægt over” for at sikre kontrasten.

Visuel identitet typografi


5. Elementer

Din virksomheds logo indeholder sandsynligvis en form, der kan bruges som et element i den visuelle identitet. Denne form kan enten være en abstrakt form, eller en geometrisk form som en firkant, cirkel, trekant eller lignende. Denne form kan med fordel gentages som et element i virksomhedens grafiske designs.

Gnist Marketings element er formen fra det flammende G, der er et roteret kvadrat med to runde hjørner.

Visuel identitet elementer


6. Ikoner

Ikoner er et populært værktøj til at kommunikere noget kompleks, på en enkelt måde. Gode ikoner repræsenterer essensen af noget på en meget simpel måde, og bruges bedst sammen med tekst, som et understøttende element. Dine ikoner bør være i et professionelt udseende (ikke clipart), og have et gennemgående stil og udseende.

Gnist Marketings ikoner er stregtegninger af modellerne, der bruges indenfor branding, marketing og forretningsmodeller, og har til formål at identificere modellen.

Visuel identitet ikoner


7. Billedstil

Virksomhedens billedstil kommunikerer også brandet, og afhænger både af billedets motiv, udtryk og billedbehandling. Billedernes motiv skal kommunikere det ønskede budskab, mens udtrykket skal spille sammen med resten af den visuelle identitet. Gennem billedbehandling kan billederne ændres, f.eks. sort/hvid eller et farve overlay, hvor farver lægges over et sort/hvid billede – en god metode til at gøre købte fotografier til brandets egne.

Gnist Marketings billedstil er sort/hvide fotografier med et farve overlay i form at et farveforløb i brandets farver.

Marketingplan


Hvordan bruger du den visuelle identitet?

Den visuelle identitet er dit system til at sikre virksomhedens brand i en travl hverdag. Ved at samle alle syv elementer et samlet sted, har du altid adgang til de forskellige elementer, hvilket sikrer et ensartet udtryk hver gang.

Udover at have et system, bør en visuel identitet også indeholde regler for brugen af elementerne, i form at et hieraki. F.eks. bør du tænke over, hvilken skrifttype og farve en overskrift har og lignende beslutninger for hierakiet i den visuelle identitet. En god måde at illustrere dette på, er ved at inkludere et par eksempler på brug, f.eks. visitkort, webdesign eller design til kaffekopper.

3 ting du kan gøre i dag

  • Opbyg din visuelle identitet ud fra dit eksisterende logo
  • Opsæt et system for brugen af de syv elementer
  • Gør systemet let tilgængeligt, så det kan bruges og udvikles løbende